تخلّف شيعه و سنّى در عمل به حديث ثِقْلَيْن

ممكن است كسى بگويد: رسول اكرم ـ صلّى اللّه عليه وآله وسلّم ـ نسبت به هر دو ثِقْل (قرآن و عترت)، سفارش فرموده است، آن جا كه فرمود: «إِنِّى تارِكٌ فِيكُمُ الثِّقْلَيْنِ، أَحَدُهُما أَكْبَرُ مِنَ الاْآخِرِ: كِتابُ اللّه‏ِ حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ السَّماءِ إِلَى الاْءَرْضِ؛ وَ عِتْرَتى أَهْلُ بَيْتِى. وَ إِنَّهُما لَنْ يَفْتَرِقا حَتّى يَرِدا عَلَىَّ الْحَوْضَ.» من دو چيز سنگين و گرانبها در ميان شما [به يادگار مى گذارم] كه يكى از ديگر بزرگتر است: يكى، كتاب خدا، كه ريسمانى است كه از آسمان به سوى زمين كشيده شده است؛ و ديگرى، بستگان و خاندانم. اين دو هرگز از هم جدا نخواهند شد، تا اين كه در [كنار] حوض [كوثر] بر من وارد شوند.(1)
يعنى به مجموع هر دو سفارش نموده است، ولى ما به هيچ كدام از آن دو عمل نكرديم، نه عامّه و نه خاصّه!

 مرحوم حاج شيخ عبدالكريم حايرى نقل مى فرمود كه: سنّى ها به عترت عمل نكردند، و شيعه به كتاب و تنها عترت را گرفتند؛ ولى در حقيقت هر دو طايفه (شيعه و سنّى) هر دو را باهم از دست داده اند، چون اين دو مركّب است و جدا نشدنى است: «لَنْ يَفْتَرِقا» يعنى تفرقه و تفكيك بين آن دو نيست، ترك عمل به مجموع من حيث المجموع شده، و ترك هر دو شده نه ترك و عمل به يكى: «نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ»(2) (به بخشى ايمان آورده و به بخش ديگر كفر مى ورزيم).

 

 

1.مسند احمد، ج 3، ص 14. نيز ر.ك: مسند احمد، ج 3 ،27 و 59؛ مجمع الزوائد هيثمى، ج 9، ص 163؛ مسند ابن جعد، ص 397، منتخب مسند عبد بن حميد، ص 108؛ خصايص نسايى، ص 93؛ مسند ابى يعلى، ج 2، ص 297 و 376؛ معجم صغير طبرانى، ج 1، ص 131 و...

2. سوره ى نساء، آيه ى 150

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

RSS