مطالب دیگر

آب زلال مطهر

اشک در عزای حسین

پس قهراً این کسانی که می‌گویند: این مداحی چیست؟ مصیبت‌خوانی چیست؟ اشک ریختن چیست؟ این‌قدر احمق هستند که نمی‌فهمند این اشک طریقه تمام انبیا علیهم‌السلام بود برای شوق لقاءالله، برای تحصیل رضوان‌الله، و مسئله دوستان خدا هم از همین باب است. محبت اینها هم اگر در فرح به فرح اینها و در حزن به حزن اینها اشک آورد، این هم همان‌طور است. دلیل [بر این مطلب] خیلی است: اول اینکه همه انبیا علیهم‌السلام از خوف خدا بکاء داشتند. آیا از شوق لقای خدا بکاء نداشتند؟! انبیا علیهم‌السلام کارشان همین بوده است. اگر کسی انبیا علیهم‌السلام را قبول دارد باید بکاء و گریه را هم قبول داشته باشد. و همچنین [از ادله بر مطلب] این مسئله است که [در روایات] وارد شده و ثابت است که در اذن دخول حرم سیدالشهدا علیه‌السلام این مطلب منصوص است که [شخص بگوید]: «أاَدخل یا الله، أاَدخل یا رسول الله، أاَدخل...؛ آیا داخل شوم خداوندا؟ آیا داخل شوم ای رول خدا؟ و…» و از تمام ائمه علیهم‌السلام استیذان[1] می‌شود. بعد می‌گوید: «فَإنْ دَمَعَتْ عَیْنُکَ، فَتِلْکَ عَلَامَةُ الإذْنِ؛ اگر اشکی از چشم آمد، علامت این است که به تو اذن داده‌اند».[2] اما کیست که بفهمد این مطلب را؟! کیست که عاقل باشد؟! این اشک چشم، به اعلی علیین مربوط است. اما احمق‌ها می‌گویند: اشک چیست؟ اینها ـ نعوذبالله ـ خرافات است، اینها چیست؟!

این اشک چشم، به آن بالا مربوط است. عمل «ام‌داوود» آن‌قدر مفصل است که از ظهر تا غروب، بعضی‌ها آن را نمی‌توانند خلاص بکنند. [در روایت] دارد که در سجده آخر، سعی کن اشکی از چشمت بیاید؛ اگر آمد، علامت این است که دعایت مستجاب شده است.[3] عجب شما می‌گویید این اشک هیچ کاره است؟! نه‌خیر این اشتباه محض است، این اشک ما مربوط است به اعلی علیین؛ از آنجا استیذان می‌کند، از آنجا استجابت دعا می‌کند.

فلذا باید بدانند کسانی که حاجت مهمه‌ای دارند، یکی از همین نمازها و از این عبادت‌هایی که برای حاجت ذکر شده است [به‌جا آورند] و اگر بخواهند تثبیت بکنند، تأیید بکنند و برسند به حاجت خودشان بلاشک، ملتفت باشند بعد از آن طلب حاجت و نمازها و دعاها بروند به سجود و در سجود سعی کنند [به اندازه] بال مگسی چشم تر بشود، این علامت این است که مطلب تمام شد. بله، چیزی که هست، عینک ما درست صاف نیست، ما نمی‌فهمیم، فرضاً ما از خدا خانه می‌خواهیم، اما خدا خانه‌ای را که ما می‌خواهیم به مصلحت ما نمی‌داند، چه می‌کند؟ آیا باطل می‌کند دعای ما را؟ خیر بالاتر از خانه به ما می‌دهد؛ به مَلک می‌فرماید: چند سال بر عمر این شخص بیافزا. این بیچاره خیال می‌کند این همه زحمت کشید، آخر اثری از خانه و دعای خودش ندید، دعایش مستجاب نشد، اما نمی‌داند بالاتر از استجابت این دعا را به او داده‌اند، ولی او نمی‌فهمد.



[1]. درخواست اجازه.

[2]. مصباح المتهجد، ج۲، ص۷۲۰؛ المزار شهید اول، ص1۲۲، ص۱۵۵؛ بحارالانوار، ج۹۸، ص۱۹۹.

[3]. مصباح المتهجد، ج۲، ص۸۱۲؛ اقبال الاعمال، ج2، ص۶۶۳؛ ج۳ ص۲۴۸؛ بحارالانوار، ج۹۵، ص۴۰۳ـ۴۰۴.

سازمان ملل بنده زور و زر

جهت دانلود کاغذ دیواری در اندازه واقعی کلیک کنید.

سازمان ملل بنده زر و زور

مسلمانان بلکه شیعه‌ها که خِیارٌ مِن خیارٍ (برگزیده از میان برگزیدگان) هستند، بلکه انسان‌های متدین و عاقل از اهل مذهب حق، حاضر نیستند که دور هم بنشینند و بر اساس وجدانیات و احکام عقلیه که همه بدان معترفند، با هم صلح کنند؛ بنابراین، ما چه انتظار از سازمان بین‌الملل و سازمان حقوق بشر داریم؟!

در جنگ بین دو طایفه یا باید هر دو فاسد باشند، یا یکی از آنها؛ زیرا اگر هر دو صالح و اهل صلاح باشند، با هم جنگ نخواهند داشت، بلکه سلاح را زمین می‌گذارند و می‌نشینند و با هم تفاهم و مصالحه می‌کنند. سازمان‌ملل هم در حل اختلافات تابع دولتی است که از همه، اقوی و قدرتمندتر باشد، و اگر جنگ به ضرر آنها باشد و نخواهند ادامه یابد، از آن جلوگیری می‌کنند، وگرنه، نه. نظیر اینکه اگر فعل حرامی به صلاح ما نباشد و میل نداشته باشیم آن را انجام دهیم، زهد می‌کنیم و از آن اجتناب می‌نماییم و از نفس خود جلوگیری می‌کنیم!چنان‌که آقایی می‌گفت: پسر من مریض است، و از هرچه اشتها ندارد و یا دستش نمی‌رسد پرهیز می‌کند!

شما انسان‌های متخاصم که اشرف مخلوقات هستید، چرا نمی‌نشینید تا برای رفع خصومت‌ها، فکر و در نتیجه راه حل پیدا کنید؟! [به ظاهر] متمدن‌ترین دولت‌ها، آمریکاست، چون متمول‌ترین کشورهاست، ولی همین دولت از اداره‌ی کشور خودش عاجز است؛ لذا چند بار با ملت و مردم خود جنگیده است! بیست سال قبل در تهران، از خیابانی عبور می‌کردیم، دیدیم یک طرف خیابان سفارت آمریکاست، و طرف دیگر روبه‌روی آن را هم که ساختمان دیگری بود، بدون اینکه نیازی به آن داشته باشند، تنها به این دلیل که به سفارت آنها مشرف است، اجاره کرده‌اند؛ تا به دست دیگران نیفتد و برای دیگران معلوم نشود که چه کسانی به سفارت آنها آمدوشد می‌کنند و با استراق سمع و جاسوسی از اسرار آنها اطلاع پیدا نکنند. ملاحظه می‌فرمایید که انسان، بلکه متمدن‌ترین انسان‌ها با این همه ادعاها که در پیشرفت دانش و علم دارند، از دست هم آرامش و آسایش ندارند!

در محضر بهجت، ج۲، ص۳۶

احکام روزه (كسانى كه روزه بر آنها واجب نيست)

 

كسانى كه روزه بر آنها واجب نيست

 

«١۴٣» اگر كسى مريض باشد به‌طورى‌كه بداند يا گمان كند روزه گرفتن براى او ضرر دارد، نبايد روزه بگيرد، و اگر روزه بگيرد روزه‌اش صحيح نيست، و در صورت خوف ضرر در صورتى كه خوف او عقلايى باشد، مى‌تواند روزه‌اش را افطار كند.

 

«١۴۴» كسى كه به علت پيرى نمى‌تواند روزه بگيرد يا براى او مشقت دارد، روزه بر او واجب نيست، و چنانچه تا رمضان بعد بتواند روزه بگيرد، اقوى وجوب قضاست، و در صورتى كه نتواند تا رمضان بعد روزه را قضا كند، واجب است براى هر روز، يک مُد طعام ـ كه تقريباً ده سير است ـ از گندم يا جو و مانند اينها صدقه دهد، و همچنين كسى كه توانايى قضاى روزه را داشته ولى به‌سبب ندانستن حكم، قضاى آن را تا رمضان بعد تأخير انداخته، بايد علاوه بر قضاى روزه به مقدارى كه گفته شد كفاره بدهد.

 

«١۴۵» بر پسر يا دخترى كه تازه بالغ شده‌اند و قدرت بر روزه گرفتن ندارند، روزه واجب نيست و كفاره هم ندارد، ولى قضا دارد.

 

«١۴۶» اگر انسان مرضى دارد كه زياد تشنه مى‌شود و نمى‌تواند تشنگى را تحمل كند، يا براى او مشقت دارد، روزه بر او واجب نيست، ولى اگر تا رمضان بعد بتواند روزه بگيرد واجب است قضاى آن را بگيرد، و در صورت عدم توانايى واجب است براى هر روز يک مُد طعام از گندم و جو و مانند اينها صدقه دهد.

 

«١۴٧» زنى كه زاييدن او نزديک است و روزه براى حملش يا خودش ضرر دارد، واجب است افطار نمايد و براى هر روز يک مُد طعام به فقير بدهد و در هر دو صورت روزه‌هايى را كه نگرفته، بعداً بايد قضا نمايد.

 

«١۴٨» زنى كه بچه شير مى‌دهد و شير او كم است، چه مادر بچه باشد يا دايه او، چه با اجرت شير بدهد يا بى‌اجرت، اگر روزه براى خودش يا بچه‌اى كه شير مى‌دهد ضرر داد، واجب است افطار كند و براى هر روز يک مُد طعام به فقير بدهد، و در هر دو صورت روزه‌هايى را كه نگرفته بعد از بر طرف شدن عذر، بايد قضا نمايد، و اگر كسى پيدا شود كه بى‌اجرت بچه را شير دهد، يا براى شير دادن بچه، از پدر يا مادر بچه يا از شخص ديگرى كه اجرت او را بدهد اجرت بگيرد، واجب است كه بچه را به او بدهد و روزه بگيرد.

لینک استفتائات

مقالات دیگر...

  1. ماه‌ترین ماه/ بخش ششم
  2. ماه‌ترین ماه/ بخش پنجم
  3. احكام روزه (کفاره)
  4. احكام روزه (روزه مسافر)
  5. احکام روزه (مبطلات)
  6. ماه‌ترین ماه/ بخش چهارم
  7. تقارن ولادت و شهادت در هفتم صفر + کلیپ تصویری
  8. ماه‌ترین ماه/ بخش سوم
  9. احکام روزه (نیت)
  10. ماه‌ترین ماه/ بخش دوم
  11. اهل‌بيت عليهم‌السلام نور واحدند
  12. مقام حضرت ابوطالب در بیانات آیت‌الله‌العظمی بهجت
  13. سفارش دعای «یا الله یا رحمن...» به مقام معظم رهبری
  14. از فیض گل (فساد دنیا از بی‌دینی است!)
  15. از فیض گل (علم امام)
  16. ماه‌ترین ماه/ بخش اول
  17. از فیض گل (بهترین ریاضت)
  18. از فیض گل (نماز جعفر طیار کلید مشکلات)
  19. از فیض گل (بشارت پیامبر خاتم در ادیان گذشته)
  20. از فیض گل (دجال شخص است یا فرهنگ؟)
  21. از فیض گل (مراتب يقين)
  22. از فیض گل (آسانی طهارت و نجاست در شرع)
  23. از فیض گل (اسلام دين فطرت)
  24. آيا... با يزيديان بيعت می‌كنيم؟!
  25. آن چه در مقتل سيّدالشهدا عليه‌السّلام واقع شده، فجيع‌تر است!
  26. دعوت و رخصت امام حسين عليه‌السّلام
  27. تعظيم عَلَيْه و إِلَيْه، نه تعظيم لَه
  28. ريشه‌ی گرفتاری‌های مسلمان‌ها
  29. شب‌های رمضان
  30. أَلْیوْمُ یوْمُ الْمَرْحَمَةِ
  31. دنیا محل گذر است
  32. وَ لكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبى
  33. خدايا، تو ما را خلق كن...
  34. مطالبی درباره فلسفه
  35. فصل الخطاب نزاع شيعه و سنّى
  36. درباره ى محى الدّين ابن عربى و...
  37. در نزد اولياى دين روى سفيد نداريم!
  38. آن گونه كه تو گمان مى كنى نيستم!
  39. اگر اين مطلب را پسرم به من گفته بود . . .
  40. عقل، نعمتى كه در نقمت به كار برده مى‏شود!
  41. استمرار افاضات الهى در زمان انقطاع وحى
  42. هُجْريُّون يا هَجْرِيُّون!
  43. هُجْرِيُّون!
  44. اين گونه مطالب شايسته ى رد نيست
  45. مقايسه ى وضع فعلى حوزه هاى علميّه با گذشته
  46. حيف است...
  47. لزوم اصلاح كتابهاى درسى حوزه

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

RSS