اوّل فدك را مى گيرد و بعد مجلس محاكمه تشكيل مى دهد!


حضرت فاطمه ـ عليهاالسّلام ـ در ردّ سخن ابوبكر درباره ى فدك به اين آيه ى شريفه استدلال نمود: «وَ وَرِثَ سُلَيْمَـنُ دَاوُودَ»حضرت سليمان از حضرت داوود ارث برد.(1)
 
و فرمود: «أَتَرِثُ أَباك وَ لا أَرِثُ أَبى؟!...»آيا تو از پدرت ارث مى برى ولى من نمى توانم از پدرم ارث ببرم؟!...  (2)
سرانجام ابوبكر در پاسخ حضرت گريه كرد و با گريه، خود را از پاسخ دادن راحت كرد، ولى بعد گفت: «يَسْتَعينُونَ بِالضَّعَفَةِ وَ يَسْتَنْصِرُونَ بِالنِّساءِ.»مخالفان ما [براى اثبات حقّانيت خود] از افراد ضعيف و زنان كمك مى گيرند. (3)

و نيز گفت: هر كس كه با ما كار نداشته باشد، با او كار نداريم! اين كلام صحابه ى بزرگ رسول اللّه  ـ صلّى اللّه عليه وآله وسلّم ـ است! در قضيّه اى كه خود خليفه احدُ المتداعِيَيْن بوده است، آيا خليفه حقّ قضاوت دارد؟! چه قضاوت و مرافعه اى، اوّل فدك مى گيرد و مى گويد: «ماتَ وَ لَمْ يُورّث» رسول خدا ـ صلّى اللّه عليه وآله وسلّم ـ از دنيا رفت و چيزى به ارث نگذاشت.
«نَحْنُ مَعاشِرَ الاْءَ نْبِياءِ لا نُورِّثُ ذَهَبا وَ لا فِضَّةً وَ لا عِقارا وَ لا دارا، وَ لكِنّا [ وَ إِنّما] نُوَرِّثُ الإيمانَ وَ الْحِكْمَةَ و الْعِلْمَ وَ السُّنَّة.»؛ (ما گروه پيامبران طلا و نقره و زمين و خانه به ارث نمى گذاريم، بلكه ايمان و حكمت و علم و سنّت به ارث مى گذاريم.) (4)
بعد مى گويد: شاهد بياوريد و مجلس مرافعه و محاكمه تشكيل مى دهد. كسى به دوّمى نگفت كه: با وجود خليفه، تو چه كاره اى كه جلوگيرى و ممانعت مى كنى؟
اين ها اوّلين شاگردهاى پيغمبر ـ صلّى اللّه عليه وآله وسلّم ـ هستند!!!

 

 

 

 

 

1.سوره ى نمل، آيه ى 16.براى اطلاع از استدلال حضرت زهرا به اين آيه، ر.ك: احتجاج، ج 1، ص 102 و 104؛ اختصاص، ص 183؛ بحارالانوار، ج 29، ص 226، 232، 214، 245 و...

2.شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 16، ص 251 و 257؛ الصوارم المهرقة، ص 131

3.بحارالانوار، ج 29، ص 336؛ السقيفة مظفر، ص 159؛ فدك فى التاريخ، ص 67؛ شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 16، ص 215.

4.ر.ك: شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 16، ص 214، 224 و 227 و...

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

RSS