7. تشهّد

7. تشهّد

 

تشهّد

683. آيا در تشهد نماز، جايز است بعد از شهادت اوّل، به اميد ثواب و به قصد ذكر، اين عبارت «الها واحدا أحدا فردا صمدا حيّا قيّوما دائما أبدا لم يتّخذ صاحبةً و لا ولدا» گفته شود؟

ج. جايز است.

 

خواندن صلوات در تشهد توسط پيامبر اكرم ـ صلّى اللّه  عليه  وآله  وسلّم ـ

 

684. آيا خود پيامبر اكرم ـ صلّى اللّه  عليه  وآله  وسلّم ـ صلوات در تشهد را همراه با «آل محمد» مى خوانده اند؟

ج. بله.

 

تشهدى كه ابوبصير از امام صادق ـ عليه  السّلام ـ نقل كرده

685. در بحارالانوار، باب مناقب النبى و العترة، در حالات امام ششم، ابوبصير از حضرت صادق ـ عليه السّلام ـ نقل كرده كه در تشهد بگويند «اشهد انّ ربّى نعم الرّبّ و انَّ محمدا نعم الرسول و انَّ عليا و اولاده نعم الائمة»، خواندن اين تشهد در نماز چه صورت دارد؟

ج. ذكر تشهد بنابر احتياط عبارت است از: «اشهد ان لا اله الا اللّه  وحده لا شريك له و اشهد ان محمدا عبده و رسولُهُ، اللهم صل على محمد و آل محمد.»

اكتفا به شهادتين و صلوات در تشهد

686. آيا جايز است كسى كه عجله دارد يا وقت نماز تنگ است، در تشهد فقط شهادتين را بگويد و صلوات بفرستد؟

ج. احتياطا بايد به همان نحو كه در رساله ذكر شده بخواند.

 

گفتن شهادت ثالثه در نماز

687. آيا گفتن شهادت سوم يعنى: «اشهد أنّ عليّا ولىّ اللّه » در تشهّد نماز صحيح است؟

ج. اگر در ضمن صلوات بگويند، مانند اين كه به اين نحو گفته شود: «اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد سيّما على اميرالمؤمنين خليفة رسول اللّه  بلا فصل و على اولاده اوصيائه الطّاهرين» مانعى ندارد، بلكه گاهى بگويند و گاهى ترك نمايند تا جزئيّت نماز از آن انتزاع و فهميده نشود.

 

گفتن «و عجّل فرجهم» بعد از صلوات نماز

688. گفتن «و عجّل فرجهم» بعد از صلوات تشهد نماز چه حكمى دارد؟ در صورتى كه اشكال داشته باشد؛ حكم نمازهايى كه به اين صورت خوانده شده چيست؟

ج. اشكال ندارد و قصد ورود نكنيد.

 

افزودن جملاتى پس از شهادت اوّل و دوم و صلوات در تشهد

689. آيا افزودن جملات: «إلها واحدا...» پس از ذكر شهادت اوّل در تشهّد و جمله ى «أرسله بالهُدى و دين الحقّ...» پس از ذكر شهادت دوّم و «بارك على محمّدٍ و آل محمّد و تفضّل على محمّدٍ و آل محمّد...» پس از ذكر صلوات، مشروعيّت دارد؟

ج. به قصد مطلق ذكر و رجا مانعى ندارد و بهتر است در تشهّد اوّل تبعيّت از آن چه ائمه ـ عليهم السّلام ـ فرموده اند شود و در بعضى از روايات در تشهّد اين جملات ذكر شده است.

«تورّك» در حال تشهّد

690. نشستن به حالت «تورّك» در هنگام تشهد يعنى چه و صورت صحيح آن چگونه است؟

ج. يعنى در حال تشهد بر ران چپ نشسته و روى پاى راست بر كف پاى چپ گذاشته شود.

 

فاصله داشتن پا از زمين در حال خواندن تشهد

691. اگر در جايى كه براى خواندن تشهد نشسته ايم، به علت ناهموار بودن زمين و... قسمتى از پايمان از زمين جدا باشد؛ اشكال دارد؟

ج. اشكال ندارد.

 

فراموش كردن تشهد ركعت دوم و فهميدن آن در قيام ركعت سوم

692. اگر شخصى در ركعت دوم نماز تشهد را فراموش كند و در حالت قيام ركعت سوم يادش بيايد، وظيفه اش چيست؟

ج. بايد بنشيند و تشهد را بخواند و بقيه نماز را مطابق معمول خوانده و پس از تمام كردن نماز، دو سجده سهو براى ايستادن بى جا و دو سجده سهو براى قرائت يا تسبيحات زيادى در صورتى كه خوانده باشد، به جا آورد.

 

به ياد آوردن تشهد فراموش شده بعد از ركوع ركعت سوم

693. اگر شخصى تشهد ركعت دوم را فراموش كند و در حالت ركوع ركعت سوم و يا بعد از آن ركوع، يادش بيايد، وظيفه اش چيست؟

ج. قضاى تشهد را بعد از نماز بايد به جا آورد و پس از آن احتياطا سجده سهو نيز بخواند. (مسأله ى 908 رساله).

چرت زدن در تشهّد و سلام

694. نمازگزار در ركعت آخر و در حالت نشسته، براى لحظاتى چرتش مى برد. بعد از اين كه حواسش جمع شد، يادش نمى آيد كه قبل از چرت، تشهد و سلام را گفته است يا نه. در چنين موقعيّتى وظيفه ى او چيست؟

ج. اگر چرت در حدّ ابطال وضو بوده و يا طولانى بوده، احتياطا نماز را اعاده كند و در غير اين صورت تشهّد و سلام را بگويد و نماز او صحيح است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

RSS