مراسم سومين سالگرد حضرت آيت الله بهجت(ره) برگزار گردید.

مراسم سومين سالگرد ارتحال ملكوتي شيخ الفقهاء والمجتهدين،عبدصالح خدا،حضرت آيت الله العظمي بهجت(قدس سره) شب گذشته با حضورعلما ومراجع، نماينده دفترمقام معظم رهبري، انبوه دوستداران و شيفتگان مقام علم و مرجعيت از اقشار مختلف مردم و مقامات كشوري و لشكري در مسجداعظم قم برگزار گرديد.

دراين مراسم كه حضرت آيت الله امامي كاشاني به ايراد سخن پرداختند با بیان این‌که آیت‌الله بهجت (ره) در فقه،اصول و عرفان قهرمان بودند، فرمودند: بنده در بعضی ازسفرها خدمت ایشان می‌رسیدم، مطالبی می‌گفتند که نشان از تسلط ایشان داشت؛ بدون این‌که قبلا مطالعه کرده باشند.

امام جمعه موقت تهران فرمودند: «لقد جائکم رسول من انفسکم» سوگند که خدای متعال پیامبری از شما برای شما فرستاد که برای او مشکلات جامعه سخت است«عزیز علیه ما عنتم» و نمی‌تواند این گرفتاری‌ها را ببیند.

ايشان در ادامه با اشاره به ترجمه آیه 128 سوره توبه افزودند: این پیامبر«حریص علیکم» است یعنی حریص بر این است که شما به تمام خوبی‌ها دست یابید و رحمت او نسبت به مؤمنین بسیار است.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشتند: پیامبر(ص) آینه خداست و اسماء حسنی در وی ظهور یافته و این اسماء تا امام عصر(عج) ادامه پیدا کرده است و پس از معصومان(ع) انسان‌های بزرگی توانسته‌اند به ارزش‌های اهل‌بیت‌(ع) دست بیابند.

آیت‌الله امامی کاشانی با بیان این‌که در نهاد انسان فطرتی است که تمام ارزش‌ها در آن نهفته است، ادامه دادند: اسلام می‌گوید این ارزش‌ها پنهان است و به صورت تدریجی به فعلیت می‌رسد.

ايشان تصریح کردند: کسی که بتواند این فطرت را بارور و تربیت کند مصداق آیه« توتی اکلها کل حین باذن ربها » می‌شود، اما سؤال اینجاست که چگونه ارزش‌های نهفته درون را می‌توان بارور کرد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به این‌که این تربیت در انسان‌های ویژه‌ای محدود نشده است، فرمودند: با توجه به گفته شیخ‌الرییس قدم اول برای این تربیت و برای رسیدن به حریص شدن بر تمام هدایت انسان‌ها دوری از دنیاست.

ايشان تأکید کردند: «حریص علکیم» یعنی انسان از خود بیرون بیاید و عالم را ببیند، یعنی این‌که انسان به خود توجه نداشته باشد و در اندیشه کمالات باشد.

آیت‌الله امامی کاشانی به اهمیت دوری از دنیا اشاره و خاطرنشان کردند: انسان از لذت‌ها و دنیا به اندازه کافی استفاده کند اما اگر در استفاده از دنیا و جمع‌آوری پول و فزون‌طلبی در شهوت، حریص شد، دیگر با نظام هستی هماهنگ نیست.

ايشان اضافه کردند: قرآن کریم این حرص‌ها را در آیاتی از سوره آل‌عمران یادآور شده است، آنجا که می‌فرماید: «زین لناس حب الشهوات من النساء و البنین و القناطیر المقنطرة من الذهب و الفضه و الخیل المسومه من الانعام و الحرث...»

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفتند: حرص دنیا و حرص آخرت را در برابر هم قرار دارد و انسان یکی از این دو حرص را می‌تواند انتخاب کند و اگر حرص دنیا را کنار بگذارید به حرص برای آخرت می‌رسید آن زمان است که عبادت شما عبادت خوش آب و رنگی می‌شود.

ايشان افزودند: اگر بخواهید کسی را معرفی کنید که گرفتار حرص دنیا نشد و نه نه مقام برایش ارزش داشت، نه لذت و نه هیچ چیز دیگری از این دنیا، آیت‌الله بهجت بود.

ايشان با بیان این‌که قدم اول برای جوانی که طلبه شده، این است که خود را از لذات جدا کند، اظهار داشتند: تأثیر این جدایی از لذت‌ها از میان رفتن حرص دنیا در انسان است و اگر انسان به لذت عبادت و نماز و روزه و راز و نیاز با خدا پرداخت، دیگر با این دنیا کاری ندارد و نمونه والای این سخن حضرت آیت‌الله بهجت بود.

آیت‌الله امامی کاشانی به ویژگی‌های اخلاقی، آیت‌الله بهجت پرداختند و گفتند: ایشان آیه «مثل الذین حملو التورات ثم لم یحملوها کمثل الحمار، یحمل اسفارا...» را می‌خواند و غرق در عبادت می‌شد و اشک می‌ریخت و می‌گفت«مبادا من این‌طور باشم».

ايشان ادامه دادند: قدم دوم برای یک طلبه این است که از راه عبادت در جهان نامحدود عرفان وارد شود، البته پس از آن‌که لذات دنیا را رها کرد و از دنیا به اندازه ضرورت بهره برد و در آن چنگ نینداخت؛ آن زمان است که فرد در عبادت غرق می‌شود و خدا وی را در فضای نورانی عرفان راه می‌دهد.

امام جمعه موقت تهران بر توصیف‌ناپذیر بودن جهان عرفان تأکید کردند و گفتند: از لذت پول و دامن گذشتن را می‌توان توصیف کرد، چشم پوشاندن از نامحرم را می‌شود بیان کرد، نماز زیبا در وصف می‌آید اما این‌که انسان نور حق در او پرتو بیفکند آن دیگر قابل توصیف نیست.

ايشان خاطر نشان کردند: زمانی که انسان نور حق در وجودش ظهور پیدا کرد به عرفان دست می‌یابد، این موضوعات است که به انسان ارزش می‌دهد و مقامش را بالا می‌برد.

آیت‌الله امامی کاشانی تصریح کردند: آیت‌الله بهجت ذوب در امام عصر(عج) بود و توجه خاصی به ایشان داشت و انسان چطور به این مقام می‌رسد، انسان موقعی که به عرفان راه یافت به این مقام دست می‌یابد.

وی با بیان این‌که آیت‌الله بهجت در فقه،اصول و عرفان قهرمان بودند، تصریح کردند: بنده در بعضی ازسفرها خدمت ایشان می‌رسیدم، مطالبی می‌گفتند که نشان از تسلط ایشان داشت؛ بدون این‌که قبلا مطالعه کرده باشند.

امام جمعه موقت تهران افزودند: و این انسان‌ها هستند که مظهر پیامبر(ص)‌ و مظهر امام عصر(عج) می‌شوند و این موضوع نیاز به کناره‌گیری از دنیا دارد.

ايشان بر اهیمت کناره‌گیری از دنیا تأکید کردند و گفتند: انسان نباید خود را در پیچ و خم الفاظ گیر بیندازد و تمام این درس خواندن‌ها ارزش دارد اما مهم این است که انسان به عرفان برسد و اگر نرسد این‌ها همه فایده ندارد زیرا شناخت خدا اصل است.

آیت‌الله کاشانی در ادامه خاطرنشان کردند: خدا مرحوم حاج میرازعلی‌آقای شیرازی، استاد اخلاق آیت‌الله مطهری را رحمت کند، آقای مطهری می‌گفتند وقتی نهج‌البلاغه می‌خواند اشک می‌ریخت؛ برخی افراد به عرفان که رسیدند با نماز عشق‌بازی می‌کنند و از عبادت لذت می‌برند.

ايشان به فرمایشی از امیرالمؤمنین علی(ع) اشاره و تصریح کردند: تا انسان فرصت بازگشت به خدا را دارد باید قدر بداند زیرا مرگ حق است و انسان باید به خدا بازگردد.

امام جمعه موقت تهران افزودند: انسان اگر چنین بود از خود بیرون می‌آید و آن زمان است که حریص می‌شود بر آخرت و اگر فردی را دید که گناه می‌کند، ملامتش نمی‌کند، بلکه غمگین می‌شود و سعی بر اصلاح وی می‌کند.

ايشان اهمیت اسلام را یادآور شدند و اظهار داشتند: در مسیحیت و سایر دین‌ها خبری نیست، تنها قرآن و سنت پاسخ‌گوی همه نیازهای انسان است.

آیت‌الله امامی کاشانی ادامه دادند: اسلام هم که در گوشه‌ای خزیده بود و کتاب‌های فقه و عرفان و ادبیات و فلسفه در حوزه‌ها خاک می‌خورد تا زمانی که امام خمینی(ره) آمدند، امامی که خود نسخه عظیمی از ارزش‌های اسلام بود.

ايشان با اشاره به این‌که پس از انقلاب اسلامی قرآن و حدیث از مدرسه‌های علمی بیرون آمد، تصریح کردند: امام خمینی(ره)، با مقام مرجعیت، فقاهت، عرفان فوق‌العاده‌‌ و نفس عیسوی که در انسان‌ها دمید، فقه اسلام از زندان بیرون آورد.

امام جمعه موقت تهران ادامه دادند: اینک همین نظام با رهبری رهبر معظم انقلاب به همان صورت در سایه امام عصر(عج) با عظمت و اقتدار دارد پیش می‌رود و این فرصتی برای ماست تا اسلام را با رفتار و با عمل و با تئوری‌های علمی تبیین کنیم و نسل جوان را متوجه سازیم و این حریص بودن باید در حوزه‌ها به وجود بیاید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

RSS